zaterdag 28 september 2013

Kleine suikerbloemen embossen




Als je een taart aan het maken bent, heb je nogal eens wat fondant of gumpaste over in een bepaalde kleur. Die kun je natuurlijk bewaren voor een volgende keer dat je taart gaat versieren, maar zeker gumpaste wordt eenmaal aangebroken snel brokkelig. Ik vind het dan ook handig om de gumpaste alvast te bewerken, want eenmaal opgedroogd is de gumpaste maanden houdbaar.








Wat heb je allemaal nodig: 


Een mat met roller, bonetool, poedersuiker, bloemen embosser, in dit geval een cherry blossom embosser (even een investering, maar je hebt er zoveel plezier van. Ik ben het merk vergeten, dus als iemand het weet pas ik het meteen aan! Verschillende bloemen uitstekers, kleiner dan je embosser. En natuurlijk je gumpaste.


Strooi wat poedersuiker uit op je werkvlak, rol je lapje gumpaste uit en steek er een paar bloemetjes uit. Niet teveel tegelijk, want je moet ze ook nog embossen en ze drogen erg snel. Ik doe er meestal 3 tegelijk en dek tussendoor de gumpaste af met plastic folie. Met een bonetool duw ik de bloemen los van de cutter. Dat hoeft alleen als hij blijft plakken natuurlijk. 


Leg je bloem in de met poedersuiker bestrooide embosser en zorg ervoor dat de blaadjes netjes in de blaadjesvorm van de embosser passen.


Nu druk je heel lichtjes met de deksel van de embosser op je bloem. Door de poedersuiker moet je bloem makkelijk loskomen. Gebruik een veiningtool als het wat moeilijker gaat. Dit kan ook met een cocktailprikker prima. 

En om DEZE reden moet ik gewoon heel veel Toffifee eten ;) De cupjes zijn perfect voor het drogen van bloemetjes. Even wat poedersuiker erin. Het overtollige poedersuiker even uit de cupjes kloppen door hem even ondersteboven te houden en je bloemen kunnen drogen. Laat ze 24 uur liggen op een droge donkere plek. In een taartdoos bijvoorbeeld.


Ik bewaar ze hierna in deze leuke kleine vakjes bakjes. Hoe ze echt heten weet ik niet. Hobby bakjes? Ik heb deze in ieder geval gekocht bij de Wibra. Ook de daisy's zie je erin zitten. En ik heb er nog een met allemaal gekleurde sterren. Ook mijn spuitmondjes nummer 1 t/m 8 bewaar ik in zo'n doosje. Zet ze in het donker weg zodat de kleur behouden wordt en dan zijn ze zeker nog een half jaar goed. Niet luchtdicht aflsuiten, want het kleinste beetje vocht kan ze weer zacht maken. Dit is dan ook niet zo'n goed idee met marsepein.
Ik gebruik deze kleine bloemetjes vaak als afwerking voor taarten, koekjes en cupcakes. Met dust kan ik ze nog een beetje bijkleuren en ik plak er ook nog een mooie parel in als hartje


Voor de hele taart met elfje topper en elfje how to klik je hier 
Op deze manier kun je wat langer plezier houden van je dure gumpaste. Zouden jullie ook bloemen bewaren? Of ben je meer het type van stippen, parels en sterren?? Of misschien wel allemaal! Heb jij ook een tip?? Laat het me weten en laat hieronder even een berichtje achter. Lijkt me leuk om te lezen hoe jij dat doet.

Zoete knuffels!

Karen Anne