vrijdag 26 april 2013

Vrolijke Zwart-Witte bloemen koekjes

Vandaag was oefendag. Ik heb een hele berg koekjes gebakken en een flinke batch royal icing gemaakt. Allemaal om eens goed het uitlijnen en het vullen onder de knie te krijgen. Deze bloemen zijn gemaakt met zwarte lijnen. Dat vond ik zo mooi. Dat contrast. Dat wilde ik graag eens maken met een bloem. Lijkt me superleuk voor moederdag. Zo'n contrast boeketje. Nou maar hopen dat mijn mama mijn blog niet leest ;)







Het is best lastig om met plunger cutter de koekjes uit te steken, want je mag absoluut niet te dik uitrollen. Dan gaat de plunger namelijk een stempel achterlaten en is je koekje niet meer plat aan de bovenkant. Maar ik vind het ontwerp zo leuk! Ze zijn ook eigenlijk voor fondant en gumpaste bedoeld denk ik.

Met een foodmarker heb ik eerst de uitlijning getekend zodat je makkelijker kan uitlijnen. Let er wel op dat je niet TE dicht bij de rand tekent, want anders komt je groene lijntje straks onder de royal icing uit....ahum....

Voorzichtig de contouren van je koekje volgen en alles uitlijnen. Ik heb #2 gebruikt om een extra dikke lijn te krijgen, dat vond ik mooi.  Ik ben hier een stapje vergeten te fotograferen, maar het gele bloemenhartje heeft ook een ronde zwarte rand. Laat drogen, minstens een uurtje.

-->



Nadat ik een bloem met witte en rode icing had gevuld, liet ik meteen 5 zwarte druppels floodicing op het oppervlak vallen. Met een speld kon ik vervolgens het patroontje trekken. Zie je de zwarte lijntjes? Dat doe je bloem voor bloem. 


Hier zijn ze dan droog! Oooooow mooi he :) Je kunt hier mooi zien wat er gebeurt als je het bloemenhartje te vroeg vult met gele icing. Mijn zwarte randje was nog niet droog en ze zijn dus een beetje doorgelopen....Dat ging bij het linkerkoekje wel goed :) 

Oei! Zie jij mijn foutje met de foodmarker ook!??? 
En ze zijn ook net even te hard gegaan in de oven...Dunne koekjes toch maar een paar graden terug draaien. 145 C.


Al me al denk ik dat mijn mama blij zal zijn met zo'n zoet boeketje ;)
Ik hoop dat ze ze lekker vind. Dit is het recept dat ik heb gebruikt!



Er staan alweer nieuwe koekjes in de oven voor morgen. Koningsdag komt eraan en ik heb mijn icing al oranje gekleurd! Tot morgen! :)