woensdag 19 oktober 2011

FUN! Appeltaart van marsepein

Mijn papa was jarig vandaag en een echte appeltaart fan! Dus ik besloot hem te verrassen door een echte appeltaart te maken en te doen alsof het een gedecoreerde marsepeintaart was. Wim had het geniale puntje op de i door voor te stellen de taart dan te versieren als een appeltaart! Dubbel bedrog! Hou ik wel van hihihi.
Maar hoe heb ik dat nou gedaan? Voor de grap om te laten zien aan mijn papa heb ik er foto's van gemaakt die ik graag met jullie deel. Een kleine how to ;)
Dus laten we beginnen met een "voor" :

Het is nu nog een gewone appeltaart. (Voor het recept kijk bij mijn recepten)


Ik heb er eerst een extra laagje marsepein over gedaan. Die randen zijn zo scherp, ik was bang dat de marsepein zou scheuren.

De volgende foto's laten zien welke kleuren ik heb gebruikt voor "het deeg" Ik had iets teveel oranje, dus de verdeling is 2 druppels geel, 1 oranje en 2 bruin. Niet helemaal doorkneden, maar een rommelig marmereffect houden. Daarna je taart als gewoon bekleden!




Zoals je ziet heb ik expres niet netjes gewerkt. Zo krijg je een kruimelig effect. Dat voer ik ook door in de rand bovenop de taart! mooi strak randje maken weer...De taart heeft in het echt een scherpe rand!


En dan nu het vlechtwerk namaken. Je hoeft alle behalve secuur te werken nu. Laat die marsepein maar scheuren. Lekker uitrekken niet teveel rollen en even hoppa met je smoother platduwen. En daar zijn de vlechtjes! Jeeee :)




Nu nog netjes in patroon op de taart leggen.


En weer een stukje lelijk werken. Lekker platdrukken, uitrekken ruwe kantjes maken. Zo gaat het er steeds meer als taart uitzien!


Tijd voor rozijntjes! Je had nog wat marsepein over, kleur die maar slordig wederom wat bruiner, niet helemaal doorkeden!


Lekker rozijntjes :) Met je balltool maak je kuiltjes waar de rozijntjes in kunnen.




Oowwww het wordt nu echt al wat. Maar om hem net wat meer echt te maken ga je hem een beetje met dunne verf (beetje bruine dust met wodka) aquarellen. Echt goed op de randen, geef je hem een gebakken look door de dunne verf te verdelen met een kwastje.


En voor de echt finishing touch van deze goudbruin gebakken appeltaart is een beetje goudverf tussen de vlechten. Want daar zitten de glimmende gebakken appeltjes met de kaneel!


En dan is de neptaart/ stiekem toch echt appeltaart helemaal klaar!

Nou?? Net echt toch?!! Hihihihihi....gniffel...

Wil jij nou ook zo'n lekkere appeltaart van 24 cm en 7 cm hoog?? Kijk dan even bij de recepten! :)